Online trends die we in 2023 zien opkomen

Het internet is volop in beweging. Met de aanleg van glasvezel door grote delen van Nederland hebben meer Nederlanders toegang tot snel en stabiel internet. Dat leidt er ook toe dat ons gedrag online verandert. Zo zijn er ook wereldwijd veranderingen in de online entertainment trends. We gebruiken steeds meer diensten en betalen daar maandelijks voor. Daarnaast worden er ook meer bezoeken gebracht aan websites die entertainment aanbieden. Zo is online films en series kijken de laatste jaren steeds populairder geworden.

De online trends van 2023

Dit jaar zijn er verschillende trends in opkomst. Waar we voorheen vaak games legaal downloadden, is tegenwoordig het gebruik van streaming games erg populair. Dit wordt ook wel ‘cloud gaming’ genoemd. Daarnaast is ook het beluisteren van podcasts dit jaar in opkomst. Toen de podcast werd uitgevonden, was er maar weinig animo voor. Maar in het afgelopen jaar zijn er steeds meer bekende en onbekende Nederlanders aan het maken van podcasts begonnen. En dankzij de legalisering van de online gokmarkt is ook het bezoek aan het online casino in opkomst.

Cloud gaming steeds populairder

Gamen op de computer is niet nieuw. Maar wel is duidelijk dat steeds meer fabrikanten van gamecomputers en de game studio’s ervoor kiezen om hun games op een andere manier aan te bieden, namelijk online. Daardoor is er meer sprake van online entertainment dan van offline entertainment. Het is duidelijk te merken dat de fabrikanten kiezen voor zogenaamde cloud gaming. Dat betekent dat games niet meer naar de computer worden gedownload, maar dat het mogelijk is om games te streamen en via razendsnelle computers te spelen. Er zijn wereldwijd meer dan 3,2 miljard gamers actief. Slechts een kleine groep gamers heeft de benodigde hardware om veeleisende games te spelen.

Cloud gaming is de oplossing voor dit probleem. Het is hierbij mogelijk om de games rechtstreeks via een snelle computer in de cloud te spelen. Dankzij snelle verbindingen zoals glasvezel is het mogelijk zonder al te veel vertraging op zo’n snelle computer in de cloud te spelen. Op die manier heb je geen snelle computer of smartphone meer nodig. De computer in de cloud doet al het harde werk. Steeds meer online spelers kiezen voor een online abonnement op cloud gaming, in plaats van de aanschaf van dure hardware.

Een bezoekje aan het online casino

In Nederland is er een trend te bespeuren als het gaat om online gokken. Sinds de legalisering van de online gokmarkt zijn er steeds meer Nederlandse bezoekers die online een gokje wagen. Het wordt dan ook gezien als een nieuwe manier van entertainment. Naar schatting zijn er meer dan een half miljoen Nederlanders die een actief account hebben bij een van de kansspelaanbieders. En er zijn meer dan 1 miljoen Nederlanders die weleens een online gokje hebben gewaagd. De trend om online te gokken, heeft tot gevolg dat het bezoek aan fysieke casino’s wat aan populariteit heeft ingeboet.

Het spelen bij een online casino in Nederland heeft zo zijn voordelen. Zo heb je bijvoorbeeld niet te maken met openingstijden en kledingvoorschriften, die er bij het fysieke casino wel zijn. Hoewel online gokken steeds populairder wordt, is het wel belangrijk om online gokken leuk te houden. Daarom gaan de gokbedrijven sneller ingrijpen bij gokverslavingen.

Podcast wordt een mainstream medium

Veel mensen zullen denken dat podcasts een relatief nieuwe uitvinding is. Maar dat is niet waar. De eerste podcast werd al gemaakt in 2004. In die tijd waren er geen grote podcastplatforms, maar werd er gebruikgemaakt van zogenaamde RSS Feeds en zogeheten aggregators. Deze manier van podcasts beluisteren leidde ertoe dat er maar weinig animo voor het fenomeen was. Alleen luisteraars met een bovengemiddeld begrip van computers snapten hoe ze een podcast moesten luisteren.

Maar de podcast is helemaal terug van weggeweest! Uit cijfers uit de Verenigde Staten blijkt dat alleen daar al 144 miljoen mensen tenminste eens per maand een podcast hebben geluisterd. En dit jaar zullen er naar schatting zo’n 164 miljoen luisteraars zijn. Ook in Nederland zijn er steeds meer mensen die luisteren naar een online podcast. Dat komt vooral doordat de platforms flink zijn verbeterd. RSS Feeds en aggregators zijn uit de gratie; tegenwoordig kun je gemakkelijk via verschillende websites een overzicht vinden van zowel Nederlandse als buitenlandse podcasts.

Het zijn dan ook niet meer alleen de sterren die een eigen podcast hebben. Dankzij de opkomst van betaalbare apparatuur is het voor iedereen gemakkelijk om een eigen podcast te beginnen. De onderwerpen van podcasts lopen dan ook behoorlijk uiteen. Zo kan het gaan over ontwikkelingen in het nieuws, mentale gezondheid of entertainment nieuws. Al deze zaken zijn nationaal en internationaal te beluisteren. De podcastindustrie wordt steeds populairder en dat leidt ertoe dat het ook steeds meer een businessmodel wordt. Bekende podcastmakers weten inmiddels goede inkomsten te halen uit deze trend, mede door het gebruik van sponsors. Een groot podcastnetwerk was The Ringer, dat in 2020 al voor meer dan 196 miljoen dollar door Spotify werd opgekocht. Alles overziende is het zeker dat luisteren naar podcasts een online trend is in 2023.